1. Changi Repülőtér (Szingapúr)
A Changi repülőtér, amelyet a Moshe Safdie Architects tervezett, a világ egyik leginnovatívabb és leglátványosabb repülőtere. 2019-ben nyílt meg a "Jewel" nevű épületszárny, amely egy 40 méter magas beltéri vízeséssel rendelkezik, és trópusi kerttel övezett üvegdóm alatt helyezkedik el. A tervezés és kivitelezés költsége elérte a 1,3 milliárd dollárt. A repülőtér évente több mint 68 millió utast szolgál ki, és a modernista építészet egyik csúcsteljesítményének tartják.
2. Incheon Nemzetközi Repülőtér (Dél-Korea)
Az Incheon repülőtér 2001-ben nyílt meg, és azóta az egyik legfontosabb ázsiai légikikötővé vált. Az építészetért a Fentress Architects iroda felelt, akik a koreai hagyományokat ötvözték a modern technológiával. A repülőtér tervezési költsége 4,4 milliárd dollár volt. Az építészeti elemek között szerepelnek tradicionális tetőszerkezetek, amelyek harmóniában vannak a modern acél- és üvegszerkezetekkel. Az épület belső tereiben a természetes fény dominál, ami kellemes és nyugodt környezetet teremt az utazók számára.
3. Hongkong Nemzetközi Repülőtér (Hongkong)
A hongkongi Chek Lap Kok szigeten található Hongkong Nemzetközi Repülőtér tervezésében a híres brit építész, Norman Foster és csapata vett részt. A repülőtér egy mesterséges szigetre épült, és a világ egyik legnagyobb repülőtere. A projekt költsége elérte a 20 milliárd dollárt. Az építészeti stílus a minimalizmust képviseli, és különös hangsúlyt helyez a repülőtér hatékonyságára és fenntarthatóságára. A széles, nyitott terek és a természetes fény használata a repülőtér egyik legmeghatározóbb jellemzője.
4. Denver Nemzetközi Repülőtér (USA)
Az Fentress Architects által tervezett Denver Nemzetközi Repülőtér 1995-ben nyílt meg, és az egyik legszebb repülőtéri építmény az Egyesült Államokban. A repülőtér építészeti elemeit az amerikai vadnyugat ihlette, különösen a Rocky Mountains havas csúcsait imitáló sátorszerű tetőszerkezet. A repülőtér építése mintegy 4,8 milliárd dollárba került, és évente több mint 60 millió utast szolgál ki. A különleges tetőszerkezet nemcsak esztétikai, hanem funkcionális szerepet is betölt, hiszen segít a belső tér természetes megvilágításában és hőszabályozásában.
5. Kansai Nemzetközi Repülőtér (Japán)
A Renzo Piano által tervezett Kansai repülőtér egy mérnöki csoda, hiszen egy mesterséges szigetre épült, amelyet kifejezetten a repülőtér számára hoztak létre. Az építési költségek meghaladták a 20 milliárd dollárt, és a repülőtér 1994-ben nyílt meg. Az épület hosszú, hullámos teteje széláramlatok hatására rezeg, ami nemcsak esztétikai funkciót tölt be, hanem a szélenergia felhasználását is lehetővé teszi. A Kansai repülőtér tervezésében különös figyelmet fordítottak a fenntarthatóságra és az energiahatékonyságra.
6. Peking-Daxing Nemzetközi Repülőtér (Kína)
A Peking-Daxing repülőteret a híres építész, Zaha Hadid és csapata tervezte, és 2019-ben nyitották meg. Az épület hatalmas, csillag alakú struktúrája a modern repülőtéri építészet egyik leginnovatívabb alkotása. Az építkezés összköltsége 11 milliárd dollár volt, és évente akár 100 millió utas kiszolgálására is alkalmas. A repülőtér építészeti megoldásai közé tartozik az intelligens technológia alkalmazása, a gyors utaskezelés, valamint a hatékony közlekedési kapcsolatok biztosítása.
7. Marrakech Menara Repülőtér (Marokkó)
A Marrakech Menara Repülőtér látványos építészeti megoldásaival és hagyományos marokkói motívumaival kiemelkedik az afrikai repülőterek közül. Az építészeti tervezésért a E2A Architecture felelt, és az épület geometrikus mintákkal díszített homlokzata különösen lenyűgöző. A repülőtér belső terei szintén a marokkói kultúrára épülnek, miközben a modern építészeti elemekkel ötvözve nyújtanak kényelmes utazási élményt.
8. John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtér - TWA Terminal (USA)
Az ikonikus TWA Terminált a híres finn építész, Eero Saarinen tervezte, és 1962-ben nyílt meg. Az épület azóta New York egyik legismertebb modernista építészeti alkotásává vált. A repülőtér futurisztikus formái és a dinamikus vonalak a repülés gyorsaságát és szabadságát szimbolizálják. 2019-ben a terminál luxushotellé alakult, amely továbbra is megőrizte eredeti építészeti elemeit, miközben új funkciót kapott.
9. Doha Hamad Nemzetközi Repülőtér (Katar)
A Hamad Nemzetközi Repülőtér építészetileg egyedülálló, hiszen a repülőtér dizájnja a tengerre és a sivatagra reflektál. Az HOK Architects által tervezett épület 2014-ben nyílt meg, és építési költsége elérte a 15,5 milliárd dollárt. Az épületet tágas terek és sima vonalvezetés jellemzik, amelyek a repülőtér hatékonyságát és luxusát tükrözik. A belső terek a prémium szolgáltatásokra összpontosítanak, beleértve a luxushotelek és exkluzív vásárlási lehetőségek jelenlétét.
10. Kuwait Nemzetközi Repülőtér - Új Terminál (Kuvait)
Az új, még építés alatt álló Kuwait Nemzetközi Repülőtér terminálját Foster + Partners tervezte. Az építkezés költsége 4,3 milliárd dollár, és az épület tervezésében külön figyelmet fordítottak a fenntarthatóságra, hiszen a terminál napenergiával fog működni. Az épület hatalmas kupolái és a hagyományos arab építészeti elemek modern értelmezése a világ egyik leglátványosabb repülőterévé fogják tenni.