A Wizz Air jelentős stratégiai változtatásokat hajtott végre annak érdekében, hogy csökkentse üzleti kockázatait és biztosítsa hosszú távú, fenntartható jövedelmezőségét. A légitársaság legfrissebb pénzügyi jelentése szerint három vadonatúj Airbus A321neo repülőgépet adott el, és visszafogta jövőbeli flottabővítési terveit.

ERŐS EREDMÉNYEK A NYÁRI SZEZONBAN

A légitársaság, amely az április–szeptemberi csúcsidőszakot erős eredményekkel zárta, pénzügyi éve első felében 36,5 millió utast szállított – ez 9,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A teljes bevétel 9 százalékkal nőtt, míg az üzemi nyereség 25,8 százalékkal ugrott meg, elérve a 439,2 millió eurót.

Az üzemi megbízhatóság is jelentősen javult a nyár folyamán. A Wizz Air kevesebb fennakadást jelentett, 99,65 százalékos teljesítési arányt ért el, miközben járatainak 61 százaléka pontosan indult a legutóbbi negyedévben. A légitársaság elmondása szerint sikerült jelentősen csökkentenie a más légitársaságoktól lízingelt repülőgépekhez – a személyzetükkel együtt – kapcsolatos költségeket.

FÓKUSZBAN KÖZÉP- ÉS KELET-EURÓPA

Célzott stratégiai váltás részeként a Wizz Air úgy döntött, hogy erőforrásait a közép- és kelet-európai legnyereségesebb piacokra koncentrálja. Ez az átszervezés magában foglalta a Wizz Air Abu Dhabi – egy közös vállalkozású leányvállalat – bezárását, valamint a bécsi bázis megszüntetését szeptemberben. A repülőgép-kapacitásokat azóta olyan repülőterekre telepítették át, mint Pozsony, Chișinău, Podgorica és Tuzla.

A vállalat azt is bejelentette, hogy lelassítja kapacitásbővítésének ütemét. Az évtized végéig a Wizz Air évi 10-12 százalékos növekedést vár, ami szerényebb előrejelzés, mint amit korábban terveztek.

REPÜLŐGÉP-MEGRENDELÉSEK ÁTSTRUKTURÁLÁSA

Ezzel az óvatos megközelítéssel összhangban a Wizz Air újratárgyalta Airbus megrendeléseinek szállítási ütemezését. A tervezett 88 új repülőgépből álló szállítást elhalasztották a következő évtizedre, míg a korábbi 47 darabos, nagy hatótávolságú Airbus A321XLR megrendelést drasztikusan lecsökkentették mindössze 11 darabra.

Novemberben a légitársaság egyszeri döntést hozott három gyárilag új A321neo repülőgép eladásáról egy lízingcégnek, amely várhatóan más légitársaságoknak adja majd őket. Az iparági adatbázisok szerint a gépek valószínűleg a dél-amerikai JetSmarthoz kerülnek.

Ezen ideiglenes intézkedések ellenére a Wizz Air továbbra is 334 repülőgép üzemeltetését tervezi a 2030-as pénzügyi év végéig, flottája pedig 2029-re szinte teljes egészében új generációs modellekre áll át. Várhatóan mindössze két régebbi A320ceo repülőgép marad forgalomban 2032 elejéig.

MOTORPROBLÉMÁK TOVÁBBRA IS, DE JAVULÓ KILÁTÁSOKKAL

A Wizz Air körülbelül 40 repülőgépe jelenleg forgalomból kivonva áll a Pratt & Whitney motorokkal kapcsolatos folyamatos problémák miatt, amelyeket szennyezett fémporral gyártottak. A légitársaság javulást vár a jelenlegi pénzügyi év végére (2026. március 31.), amikor a kivont repülőgépek száma várhatóan 30 és 35 közé csökken. 2027-re ez a szám tovább mérséklődhet 25-30-ra, a cél pedig az, hogy 2028 márciusára minden érintett gép visszakerüljön a forgalomba.

Ezen kihívások ellenére a Wizz Air fenntartja, hogy stratégiai váltása – amely a költségkontrollra, a fegyelmezett növekedésre és a regionális konszolidációra összpontosít – stabil, hosszú távú jövedelmezőség elérésére fogja pozicionálni a légitársaságot.