Ha jobban belegondolunk, a légiforgalmi irányítóknak folyamatosan, maximális koncentráció mellett kell pontos és felelősségteljes döntéseket hozniuk, mindezt az állandóan változó adatok, sűrű információk közepette. Amennyiben le szeretnénk egyszerűsíteni a munkájuk lényegét, akkor azt kell mondanunk, hogy a légiforgalmi irányítók felkészültségén és rátermettségén múlik az, hogy a repülőgépek a légtérben, illetve a le és felszállópályákon egymástól biztonságos távolságban közlekedjenek. Ennek megfelelően a légiforgalmi irányítók munkája világszerte az egyik legnagyobb presztízzsel járó munka a repülőgépek és a repülés szerelmeseinek körében.
Milyen távolságban mehetnek egymástól a repülőgépek?
Ahogy korábban említettük már, a légiforgalmi irányítóknak folyamatosan gyors és alapos döntéseket kell hozniuk. Ezek a döntések és a repülőgép pilótái felé közvetített információk biztosítják a repülés biztonságát. A biztonságos repülésnek méterben, vagyis egészen pontosan lábban, illetve tengeri mérföldben meghatározott szabályai vannak. A jelenleg érvényben lévő szabályok szerint függőleges irányban a minimálisan engedélyezett távolság két gép között 1000 láb, vagyis 300 méter. Oldalirányban az elvárás minimálisan 5 tengeri mérföld, vagyis kb. 9 kilométer két gép között, amennyiben a két gép azonos magasságban közlekedik.
Kiből lehet légiforgalmi irányító?
Alap, hogy jól kommunikáljon a légiforgalmi irányító. Emellett fontos, hogy gyorsan tudjon felelősségteljes döntéseket hozni és az sem árt, ha egyszerre több dologra is tud figyelni. A légiforgalmi irányítók munkájának alapja a megfelelő kommunikáció, aminek viszont elengedhetetlen része, hogy angolul felsőfokon beszéljenek, hiszen ez a nemzetközi repülés hivatalos nyelve.