Az első légitársaságok története
KLM Royal Dutch Airlines
A holland KLM Royal Dutch Airlines a világ legrégebbi, ma is működő légitársasága. 1919. október 7-én alapították, és első járatát 1920. május 17-én indította a londoni Croydon repülőtér és Amszterdam között. A KLM azóta is folyamatosan működik eredeti neve alatt, és jelentős szerepet játszott a polgári repülés fejlődésében. 1924-ben a KLM indította a világ akkori leghosszabb repülőjáratát Amszterdamból Bataviába (a mai Jakartába), 1946-ban pedig első európai légitársaságként indított menetrend szerinti járatot New Yorkba.
Avianca
A kolumbiai Avianca légitársaság szintén 1919-ben alakult, eredetileg SCADTA néven. Bár a KLM-et néhány héttel megelőzve alapították, az Avianca több névváltoztatáson és átszervezésen ment keresztül, mielőtt elnyerte jelenlegi nevét. Ennek ellenére a világ egyik legrégebbi légitársaságaként tartják számon, amely jelentős szerepet játszott a dél-amerikai légi közlekedés fejlődésében.
Qantas
Az ausztrál Qantas Airways 1920-ban alakult, és ma a világ harmadik legrégebbi, folyamatosan működő légitársasága. Nevének rövidítése a "Queensland and Northern Territory Aerial Services" kifejezést takarja. A Qantas kezdetben belföldi járatokat üzemeltetett, majd fokozatosan bővítette nemzetközi hálózatát, és ma az egyik legelismertebb légitársaság világszerte.
Czech Airlines
A cseh nemzeti légitársaság, a Czech Airlines (CSA) 1923-ban alakult, és hosszú ideig a világ ötödik legrégebbi légitársaságaként működött. Azonban 2024 októberében bejelentették, hogy a légitársaság működése véget ér, és szolgáltatásait egy másik cseh légitársaság, a Smartwings veszi át.
Új startup légitársaságok és fapados kihívók
Az elmúlt évtizedekben számos új légitársaság jelent meg a piacon, különösen az úgynevezett fapados vagy diszkont légitársaságok, amelyek alacsony költségű szolgáltatásaikkal kihívást jelentenek a hagyományos szereplők számára.
Wizz Air
A magyarországi székhelyű Wizz Air 2003-ban alakult, és azóta Európa egyik legnagyobb diszkont légitársaságává vált. A Wizz Air flottája az egyik legfiatalabb a világon; 2019-ben a légitársaság átlagos gépkora mindössze 5,43 év volt, ami kiemelkedően alacsonynak számít a legalább 100 repülőgéppel rendelkező légitársaságok között.
AirAsia
A malajziai AirAsia 1993-ban alakult, de 2001-ben új tulajdonosok vették át, akik diszkont modellre váltottak. Azóta az AirAsia Ázsia egyik legnagyobb fapados légitársaságává nőtte ki magát, és többször is elnyerte a "Legjobb diszkont légitársaság" címet.
Jetstar
Az ausztrál Jetstar Airways 2003-ban alakult a Qantas diszkont leányvállalataként. A Jetstar gyorsan bővítette hálózatát, és ma már nemcsak Ausztráliában, hanem Ázsia több országában is jelen van, versenyképes árakkal és szolgáltatásokkal.
Breeze Airways
Az amerikai Breeze Airways 2021-ben indult, és az Egyesült Államok belföldi piacára fókuszál. A légitársaság célja, hogy alacsony költségű, mégis minőségi szolgáltatást nyújtson olyan útvonalakon, amelyeket más légitársaságok kevésbé fednek le.
Hagyományos légitársaságok, amelyek még mindig uralják a piacot
A hosszú múltra visszatekintő, hagyományos légitársaságok továbbra is meghatározó szereplők a nemzetközi légi közlekedésben. Számos cég évtizedek óta építi ki hűséges utasbázisát, miközben folyamatosan alkalmazkodik az iparági változásokhoz.
British Airways
A brit nemzeti légitársaság, British Airways (BA) 1974-ben jött létre több kisebb brit légitársaság összeolvadásával. Noha a cég viszonylag fiatalnak számít a nagy múltú társaihoz képest, az elődje, az Imperial Airways már 1924-ben létezett. A BA a világ egyik legismertebb légitársasága, különösen hosszú távú járatai és prémium szolgáltatásai miatt.
Lufthansa
A német Lufthansa 1953-ban alakult újra a második világháború után, de története egészen 1926-ig nyúlik vissza. Ma Európa egyik legnagyobb légitársasága, amely kiterjedt globális hálózattal és modern flottával rendelkezik. Különösen nagy hangsúlyt fektet a prémium osztályú szolgáltatásokra és a transzatlanti járatokra.
Air France-KLM
Az Air France és a KLM Royal Dutch Airlines 2004-ben egyesült, létrehozva az egyik legnagyobb európai légitársasági csoportot. Az Air France eredetileg 1933-ban alakult, és azóta is meghatározó szereplője a nemzetközi légi közlekedésnek. A KLM, mint említettük, a világ legrégebbi folyamatosan működő légitársasága.
American Airlines
Az American Airlines az egyik legnagyobb légitársaság az Egyesült Államokban és világszerte. A vállalat elődje az 1930-as években kezdte meg működését, és azóta az egyik legnagyobb nemzetközi hálózattal rendelkező légitársasággá nőtte ki magát. Különösen jelentős szerepet játszik az USA és Európa, valamint az USA és Ázsia közötti légiforgalomban.
A legújabb légitársaságok – Kik lehetnek a jövő urai?
Miközben a hagyományos légitársaságok stabilan uralják a piacot, számos új szereplő próbál betörni az iparágba innovatív megoldásaival és költséghatékony üzleti modelljeivel.
Avelo Airlines
Az Egyesült Államokban működő Avelo Airlines 2021-ben kezdte meg működését, és alacsony költségű regionális járatokkal célozza meg az utasokat. Az Avelo egyik célja, hogy közvetlen járatokat kínáljon kisebb amerikai városok között, ahol más nagyobb légitársaságok nem üzemeltetnek járatokat.
Play Airlines
Az izlandi Play Airlines 2019-ben alakult, és elsősorban az észak-amerikai és európai útvonalakra koncentrál. A légitársaság az Icelandair egyik új kihívója lett az atlanti útvonalakon, és alacsony árakkal próbál versenyképes maradni.
Norse Atlantic Airways
A Norse Atlantic Airways egy új norvég diszkont légitársaság, amely 2021-ben indult el. A cég célja, hogy megfizethető hosszú távú járatokat kínáljon Európa és az Egyesült Államok között. A Norse Atlantic Airways részben a megszűnt Norwegian Long Haul légitársaság helyét próbálja betölteni a piacon.
Bonza
Az ausztrál Bonza 2022-ben indult, és az ország belföldi légiközlekedésének egyik új szereplője. A légitársaság célja, hogy új és kevésbé forgalmas útvonalakon biztosítson járatokat alacsony költségen.
Milyen jövő vár a légitársaságokra?
A légiközlekedési iparág folyamatosan változik, és az új szereplők gyakran gyorsan felkapaszkodnak, míg egyes hagyományos légitársaságok nehézségekkel küzdenek. Az iparági szakértők szerint a következő évtizedben az alábbi trendek határozzák meg a piacot:
- Fenntartható repülés: A légitársaságok egyre inkább fókuszálnak a fenntarthatóságra, például bioüzemanyagok és modern, alacsony fogyasztású repülőgépek használatával.
- Technológiai innovációk: Az automatizált utasfelvétel, biometrikus azonosítás és mesterséges intelligencia által vezérelt jegyárazás egyre elterjedtebbé válik.
- Diszkont modellek térnyerése: Az alacsony költségű légitársaságok tovább növelhetik részesedésüket a piacon, főként az árérzékeny utasok miatt.
- Hálózatbővítések: Az új startup légitársaságok növekedése új útvonalakat hozhat létre, amelyek korábban nem voltak elérhetők.