Jogalap: Az EU 261/2004 rendelete

Az Európai Unió 261/2004 számú rendelete az utasok jogait szabályozza járattörlés, hosszú késés vagy beszállás megtagadása esetén. A rendelet az alábbi esetekben alkalmazható:

  • Az indulás helyszíne egy EU-s repülőtér.

  • A célállomás az EU területén van, és az utat egy EU-s légitársaság teljesíti.

Ez akkor is érvényes, ha az utazás EU-n kívüli országba történik, de az indulás EU-ból történik, vagy ha EU-n kívüli reptérről indul a gép, de egy EU-s légitársaság üzemelteti.

Mikor jár kártérítés?

a) Jelentős késés

Az utas kártérítésre jogosult, ha a járat legalább 3 órás késéssel érkezik meg a célállomásra. Fontos megjegyezni, hogy a megérkezési idő számít, tehát amikor a gép megnyitja az ajtóit és az utasok elhagyhatják a fedélzetet.

Példa:
Ha egy Budapest–Barcelona járat reggel 8:00-kor indulna, és az eredeti érkezési idő 10:30, de végül csak 13:45-kor száll le és nyitja ki az ajtókat, akkor az utasok jogosultak kártérítésre, mivel a késés meghaladja a 3 órát.

b) Járattörlés

A kártérítés akkor is jár, ha a járatot kevesebb mint 14 nappal az indulás előtt törlik, és az utasoknak nem ajánlanak fel megfelelő alternatív járatot.

Példa:
Egy utas 10 nappal az indulás előtt értesítést kap arról, hogy a London–Budapest járatát törölték. A légitársaság nem tud helyette megfelelő új járatot biztosítani az adott napon. Az utas ebben az esetben jogosult kártérítésre.

c) Beszállás megtagadása túlfoglalás miatt

Ha az utasnak érvényes jegye van, mégsem engedik felszállni túlfoglalás miatt (azaz több jegyet adtak el, mint ahány ülőhely van), és nem önként mondott le a helyéről, akkor kártérítés illeti meg.

Példa:
Egy utas érvényes jeggyel rendelkezik egy Frankfurt–Párizs járatra, de a beszállásnál közlik vele, hogy a járat túlfoglalt, és nincs hely számára, annak ellenére, hogy időben érkezett a kapuhoz. Ha nem vállalta önként, hogy lemond a helyéről, akkor jogosult kompenzációra.

Mekkora összegű kártérítés jár?

A kártérítés mértéke a repülőút távolságától és a késés nagyságától függ:

Repülési távolság Kártérítés összege
1500 km-ig 250 euró
1500–3500 km között 400 euró
3500 km felett (EU-n kívülre) 600 euró

Fontos kivételek:
A légitársaság nem köteles kártérítést fizetni, ha a késést vagy törlést rendkívüli körülmények okozták, például:

  • szélsőséges időjárás,

  • sztrájk (nem a légitársaság személyzetétől),

  • légiirányítási problémák,

  • biztonsági kockázatok.

Példa rendkívüli körülményre:
Egy repülőgép nem tud felszállni, mert a reptéren hóvihar van, és a kifutópálya jeges. A járatot törlik. Ebben az esetben a légitársaság mentesül a kártérítési kötelezettség alól.

Egyéb jogosultságok: ellátás és szállás

Függetlenül attól, hogy a késés vagy törlés miatt jár-e pénzbeli kártérítés, a légitársaságnak gondoskodnia kell az utasok ellátásáról és szállásáról, ha:

  • A járat késik 2 óránál többet (rövid távon),

  • A járat késik 3 vagy több órát (középtávon),

  • Vagy 4 óránál többet (hosszú távon).

Ez magában foglalja:

  • étel-ital biztosítását,

  • két telefonhívás vagy e-mail lehetőségét,

  • szükség esetén hotel és transzfer biztosítását.

Példa:
Egy éjszakai járatot 5 órával halasztanak. A légitársaságnak hotelben kell elszállásolnia az utasokat, és gondoskodnia kell a reptér–szálloda transzferről is.

Hogyan igényelhető a kártérítés?

Az igénylés menete általában a következő:

  1. Kapcsolatfelvétel a légitársasággal (online űrlapon, e-mailben).

  2. Az eset részletes leírása (járatszám, késés ideje, utas neve).

  3. Kártérítési összeg megjelölése.

  4. Ha a légitársaság nem válaszol vagy elutasítja, panaszt lehet benyújtani a Nemzeti Légiközlekedési Hatóságnál (pl. Magyarországon az ITM-nél).

Léteznek harmadik fél által üzemeltetett kártérítési szolgáltatások is (pl. AirHelp, ClaimCompass), de ezek jutalékot számolnak fel a sikeres igénylés esetén.