1. A járatok típusa: egy foglalás vagy külön jegyek?
Mielőtt belevágnánk a teendők felsorolásába, az első és legfontosabb tényező, hogy egy jegyen szerepel-e az eredeti és a csatlakozó járat.
Egy foglalás, egy légitársaságtól (vagy szövetséges partnereitől)
Ha az utazás egy foglaláson belül történik (pl. Budapest–Frankfurt–New York, mindkettő a Lufthansa járata, vagy más Star Alliance partner), akkor az utasokat védi a légitársaság felelőssége. Ebben az esetben, ha az első gép késik, és emiatt lemaradunk a másodikról, a légitársaság köteles alternatív megoldást nyújtani (pl. másik járatra átfoglalás, szállás, étkezési utalvány stb.).
Külön jegyek külön légitársaságtól
Ha az átszállás külön foglaláson van (pl. Ryanair Budapestről Milánóba, majd külön jeggyel Emirates Milánóból Dubajba), akkor nem vagyunk automatikusan védve. Ilyen esetben, ha az első járat késik, és a másodikat emiatt lekéssük, saját felelősségünk az átszállási idő biztosítása, és a második járat ára elveszhet, kivéve ha van utasbiztosítás vagy rugalmas jegytípus.
Mi történik, ha lekéssük a csatlakozást? – Lépésről lépésre
Példa:
Tegyük fel, hogy egy utas Budapestről indul Frankfurtba a Lufthansa járatával reggel 7:00-kor, majd Frankfurtból 10:00-kor indulna tovább New Yorkba szintén Lufthansa járattal, ugyanazon a jegyen. Az első járat azonban 90 percet késik, így az utas csak 9:50-kor száll le Frankfurtban, és nem éri el a New York-i járatot.
Lépések:
1. Maradjunk nyugodtak és keressük meg a légitársaság transzfer pultját
A nagyobb repülőtereken (mint Frankfurt, London Heathrow vagy Amszterdam Schiphol) vannak ún. „transfer desk”-ek, ahol a földi személyzet segít az átszálló utasoknak új foglalást intézni. Ilyen esetben megkapjuk a következő elérhető járatra szóló jegyet – ez lehet még aznapra vagy másnapra is.
2. Jogosultak vagyunk-e kártérítésre vagy ellátásra?
Ha az első járat EU-ból indul (vagy EU-s légitársaság üzemelteti), akkor az EU261/2004 rendelet alkalmazandó. A csatlakozás lekésése késésnek számít, ha a végső célállomásra 3 óránál többet késünk.
-
250–600 euró kártérítés járhat, ha a késés a légitársaság hibájából ered (pl. műszaki hiba, személyzethiány).
-
Nem jár kártérítés, ha vis maior helyzet történt (pl. vihar, biztonsági fenyegetés, repülőtéri sztrájk – kivéve ha a légitársaság dolgozói sztrájkolnak).
3. Étkezés, szállás biztosítása
Ha az új járat csak másnap indul, a légitársaság köteles ingyenes szállást és transzfert biztosítani, valamint étkezési utalványt. Az utasnak nem kell külön kérnie – ezt a transzfer pultnál automatikusan el kell intézniük.
3. Tippek és tanácsok, hogy megelőzzük a bajt
1. Válasszunk kellő átszállási időt
Ha lehet, ne foglaljunk túl szoros csatlakozásokat, főleg nagy repülőtereken. Minimum:
-
45–60 perc kisebb repülőtereken
-
90–120 perc nagy hubokon, ha schengeni övezetből kilépünk vagy ellenőrzésre kell számítani
2. Részesítsük előnyben az egy foglalásos jegyeket
A fent említett példából látszik, hogy egy jegyen belüli átszállás biztonságosabb. A légitársaságok felelőssége ilyenkor automatikusan érvényes.
3. Utasbiztosítás kötése
Külön jegyek esetén (pl. fapados csatlakozások), mindenképpen javasolt olyan utasbiztosítás, amely lefedi a csatlakozási késéseket és új jegy árát is.
4. Mit tegyünk, ha a légitársaság nem segít vagy elutasít?
Ha a helyszínen nem kapunk segítséget, vagy a légitársaság nem fizeti ki az indokolt kártérítést, fordulhatunk:
-
Nemzeti légiközlekedési hatósághoz (pl. Magyarországon: Innovációs és Technológiai Minisztérium)
-
Fogyasztóvédelmi szervezetekhez
-
Kártérítési cégekhez (pl. AirHelp, ClaimCompass), amelyek sikerdíjért segítenek
Fontos: minden esetben őrizd meg a beszállókártyákat, jegyeket és a beszélgetések dokumentumait!